2014. október 1., szerda

A szégyen

- Iskolás koromban gyakran előfordult, hogy nem mertem levetkőzni tesi órán, mert szégyelltem a verés nyomait. Indokolt volt ez a szégyen? - kérdezte Clara.

"A szégyen több mint egy kellemetlen érzés" - írja az Útikalauz. Szabályosan megmérgezheti az életünket. Valahogy így!
Mérgező szégyen
Ott voltam fogantatásodkor
Anyád szégyenének noradrenalinjában
A magzatvízben ott éreztél engem
Rád törtem, mielőtt beszélni tudtál volna
Mielőtt értettél
Mielőtt bármilyen tudásod lett volna
Rád törtem, amikor járni tanultál
Amikor védtelen voltál és kiszolgáltatott
Amikor sebezhető voltál és rászoruló
Mielőtt határaid lettek volna.
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
Rád törtem, amikor mágikus voltál
Mielőtt tudtad volna, ott voltam
Megsértettem a lelkedet
Átszúrtalak legbelső csírádig
Azt az érzést keltettem benned, hogy hibás vagy és károsodott
A bizalmatlanság, csúnyaság, butaság, kétség, értéktelenség, kisebbrendűség, méltatlanság érzését hoztam rád.
Azt éreztettem veled, hogy más vagy
Azt mondtam, hogy valami baj van veled
Beszennyeztem hasonlatosságodat az Istenhez
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
A lelkiismeret előtt léteztem
A bűntudat előtt
Az erkölcs előtt
Én vagyok a legerősebb érzelem
Én vagyok a belső hang, amely megvető szavakat suttog
Én vagyok a belső szorongás, amely átcikázik rajtad
Minden értelmi előkészület nélkül
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
Titokban élek
A sötétség, depresszió és csüggedés mély sötét partjain
Mindig felsettenkedek hozzád, elcsíplek, amikor
őrizetlen vagy, besurranok a hátsó ajtón
Hívatlanul, nem kívántan.
Elsőként érkeztem
Ott voltam az idő kezdetén
Ádám atyával és Éva anyával
Káin bátyával
Ott voltam Bábel tornyánál és a betlehemi gyermekgyilkosságnál
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
Jövök "szégyentelen" gondozóktól, elhagyatottságból, nevetségességből, visszaélésből, elhanyagoltságból, tökéletesítő rendszerekből.
Erőt nyerek a szülői düh sokkoló erejéből
A testvérek kegyetlen megjegyzéseiből
Más gyerekek gúnyoló megalázásából
A tükörbeli visszaverődések félszegségéből
A tapogatásból, ami csiklandozó és félelmet kelt
A pofonból, a csípésből, a megrázásból, ami eltépi a bizalmat
Megerősödöm
A rasszista Szexuális kultúrától
A vallásos bigottak igazságosságának megvetésétől
Az iskolázás félelmeitől és nyomásaitól
A nem működő családi rendszerek sokgenerációs szégyenétől
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
Át tudom alakítani az asszonyt, a zsidót, a fekete bőrűt, a homoszexuálist, a keleti embert, az értékes gyermeket
Szajhává, bibsivé, niggerré, buzivá, füstös cigánnyá, önző kis fattyúvá.
Tartós fájdalmat hozok
Fájdalmat ami nem múlik el
Én a vadász vagyok, aki rád cserkészik éjjel, nappal
Mindennap mindenütt
Nincsenek határaim
Megpróbálhatsz elrejtőzni tőlem
De nem tudsz
Mert benned lakom
Elérem, hogy reménytelennek érezd magad
Mint ahol nincs kiút
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
Fájdalmam olyan elviselhetetlen, hogy át kell adj belőle másnak
Ellenőrzéssel, tökéletesítéssel, megvetéssel, kritikával, hibáztatással, irigységgel, bírálattal, hatalommal és dühvel,
Fájdalmam olyan átható
Hogy el kell fedjél szenvedélyekkel,
Merev szabályokkal, kiéléssel és tudattalan én-védelemmel.
Fájdalmam olyan átható,
Hogy el kell fásulj, hogy többé ne érezz engem
Meggyőztelek, hogy elmentem, hogy nem létezem,
Akkor hiányt és ürességet tapasztalsz
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.
A ko-dependencia magva vagyok
Én vagyok a szellemi csőd
Az abszurditás logikája
A kényszer ismétlése
Én vagyok a bűn, az erőszak, a vérfertőzés, a megerőszakolás
Én vagyok a falánk lyuk, ami a szenvedélyeket hajtja
Én vagyok a kielégítetlenség és a kéj
Én vagyok Ahasvérus a Bolygó Zsidó,
Wagner Bolygó Hollandija
Dosztojevszkij odúlakója, Kierkegaard csábítója,
Goethe Faustja
Abból, aki vagy azzá csavarlak, amit teszel és amid van
Megölöm a lelked és nemzedékeknek adsz át engem
MÉRGEZŐ SZÉGYEN A NEVEM.

(Leo Booth/John Bradshaw: Toxic Shame)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése